Cara Menggunakan Blog Ini

Anda dinasihati agar tidak terus terjah ke entri terkini, kerana kemasukan maklumat tidak begitu tersusun. Oleh itu, anda perlu bergantung pada menu Kategori ikut matapelajaran atau Tips Menjawab Peperiksaan di sidebar tengah atau kanan. Setiap entri adalah hasil pengalaman penulis yang tidak terlepas dari melakukan kesilapan.. Jika ada cadangan sila masukkan pada ruangan komen... Cadangan mestilah yang membina dan konstruktif... Terima kasih.

Paling Penting! Pedoman belajar Sains Teras.

Jan 15, 2011

Ramai pelajar sering merungut kerana malas nak baca buku... Nak tahu sebabnya?? Kerana mereka tidak mahir mengambil nota!

Bagaimana nak ambil nota dengan berkesan?? Saya rasa, ramai yang tidak tahu..

Kesilapan pelajar:

  1. hanya menyalin ayat demi ayat apa yang dipaparkan oleh gurunya di papan hitam/skrin (silap guru juga)
  2. tidak dapat memisahkan fakta "terpenting" dengan fakta "sokongan"
  3. tidak dapat membezakan kelas-kelas fakta pelajaran
Jangan marah ye! Saya pun digolongkan dalam kumpulan yang agak malas membaca.. Namun saya bukanlah pelajar yang pintar. Tetapi saya mampu membuat nota yang ringkas tetapi padat. Jadi, tak perlulah saya baca banyak-banyak, ye tak?

Untuk Sains Teras ini, saya juga telah menggunakan kaedah yang pernah saya gunakan dahulu untuk mengajar pelajar saya. Kaedah saya ini telah membuatkan pelajar saya merasakan bahawa subjek ini taklah sesukar mana...

Saya tak dapat nak tulis sekarang kerana kesihatan saya yang kurang mengizinkan.....


Saya akan kongsi dengan anda di sini tak lama lagi... Jangan bimbang, saya kongsikan dengan PERCUMA dalam blog ini...

Err... Dah beli ebook saya??? Boleh order dari blog ini... lihat pada bar tengah... atau FB Medan Sains



Borang Pesanan E-Book





Wassalam,
Cikgu Norza
Guru Cemerlang Sains

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Followers

Chat with us


ShoutMix chat widget

Sponsors

FeedBurner FeedCount

Blog Archive

Directory

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP